divendres, 30 de setembre del 2011

SESSIÓ 2 MEDI SOCIAL

Aquesta ha estat la segona sessió magistral de l'assignatura, que en principi hauria d'haver servit per agafar-li una mica la dinàmica al professor i al temari, però ha començat a contra-peu, i és que ens han comunicat que seria la segona i última que faríem amb l'Antoni Bardavio. Hi ha hagut un sentiment generalitzat de desànim, perquè havia sabut connectar amb nosaltres amb molt poca estona compartida, i és que es fa difícil tornar a començar quan ja t'estas acostumant a la manera de fer d'una assignatura. Però tot i això, la sessió ha transcorregut amb una serenitat gens empeltada de comiat i ha estat certament enriquidora.

De la sessió d'avui em quedo amb la col·laboració entre companys i companyes de classe, i amb la construcció col·lectiva que hem fet de coneixement, talment com es demana que facin els infants quan es treballa per projectes. Tenint en compte la situació de la qual partíem, i és que tot el que havíem fet sobre didàctica del coneixement del medi social eren dues hores la setmana anterior, m'ha sorprès molt positivament totes les idees que han arribat a sortir de forma col·lectiva, en forma de màximes, o més aviat de capacitats que crèiem que hauria de contenir el currículum pel que fa a les ciències socials. Penso que jo sola potser n'hauria pogut pensar bastantes de les

que han sortit a classe, però si no hagués estat per les aportacions dels meus companys i companyes, el meu coneixement s'hauria quedat coix. I m'agrada pensar que, d'alguna manera, gràcies a les meves aportacions hi ha alguna persona que també s'ha enriquit una miqueta com ho he fet jo!
La pregunta que m'ha suggerit aquesta sessió és: si està comprovat que en grup funcionem millor, per què ens entestem en mantenir aquesta societat tan individualista? Aquesta pregunta m'ha fet pensar en una anècdota que ens va explicar un professor de filosofia ja fa molts anys, a l'institut. Deia que una vegada, a Mèxic, unes persones van voler anar a examinar la gent de les comunitats indígenes de Chiapas per tal de don
ar-los una mena de graduat escolar. Quan els van repartir els exàmens, aquests es van posar en grup a discutir sobre quina podia ser la millor resposta a cada pregunta, i els examinadors, escandalitzats, els van dir que com se'ls acudia copiar, que eren uns tramposos, i els van obligar a separar-se. La reflexió que els indígenes van fer sobre aquest fet va ser molt senzilla: nosaltres sempre ho resolem tot en grup perquè 15 cervells sempre pensen millor que un, quin sentit té voler-ho arreglar tot un home sol?

I com a il·lustració de la meva reflexió d'avui, una imatge que parla de la diversitat del món, però ja no només de la diversitat de persones sinó de punts de vista, de formes de fer les coses, i la veritat (que
de vegades no es veu tan clarament) que la nostra manera de fer les coses no té per què ser la millor, i que necessitem un món on hi càpiguen molts móns.

dijous, 29 de setembre del 2011

SESSIÓ 2 MEDI NATURAL

La segona sessió de l'assignatura ja ens l'hem agafada amb una mica més de confiança. L'expectativa del que hi podríem trobar ja estava més o menys satisfeta, i aquest estat de calma ens ha permès treballar d'una forma més relaxada.

La sessió ha girat entorn al fet que segons com presentis una activitat, els infants se la poden fer seva o no. Els diversos models educatius que hi ha ens ensenyen com, a partir de petites variacions, podem motivar o avorrir els nostres alumnes, amb uns objectius d'aprenentatge similars. L'anàlisi que hem fet d'una activitat extreta d'un llibre de text de parvulari m'ha fet pensar en com de vegades els adults ens entestem en posar-los les coses tan fàcils als infants que, en realitat, els estem tallant les ales, impedint que participin i siguin els protagonistes del seu propi aprenentatge, i per tant ni estan motivats per aprendre ni fan progressos realment importants, només observen com nosaltres manipulem els materials o els expliquem una cosa que ha de ser certa perquè tenim aquesta "autoritat"

Tot plegat m'ha suggerit la pregunta: per què els mestres de vegades necessitem ser el centre d'atenció, enlloc de deixar que els infants aprenguin per si mateixos? Si deixéssim que els infants decidissin què aprendre, com aprendre-ho i quan, possiblement aquests aprenentatges serien molt més significatius per a ells, i tot plegat tindria molt més de sentit que no pas ensenyar-los com fem una cosa nosaltres.

Per tal d'il·lustrar això, he trobat un vídeo sobre uns infants que experimenten amb glans, que és exactament el contrari del que proposava la pràctica que vam analitzar. És una forma diferent que els infants aprenguin sobre el medi natural, i crec que és una bona forma de fer-ho.

Clica aquí.