dissabte, 12 de desembre del 2009

Una experiència educativa trencadora

En un reportatge que vaig veure per internet a partir de l'assignatura de Context social i gestió escolar, vaig conèixer el cas d'una escola bressol islandesa que duia a terme unes pràctiques educatives destinades a trencar amb els rols tradicionals de gènere de nens i nenes, que com ja sabem, no corresponen a tendències innates sexualment diferenciades, sinó a reproduccions de diferents models de socialització.

En aquesta escola, les mestres treballaven a estones amb tots els nens conjuntament, però d'altres estones els separaven entre nens i nenes. Era durant aquelles estones, que treballaven aspectes que normalment estan poc potenciats segons el sexe de la criatura; a les nenes les ensenyaven a ser valentes i sentir-se fortes, a perdre la por i ser atrevides; feien guerra de boles de neu i hi caminaven descalses, saltaven des de llocs relativament elevats (com una taula) sobre llits de matalassos, cantaven cançons on mostraven el seu geni... En canvi, als nens els ensenyaven a tenir cura els uns dels altres i a ser dolços. Cantaven cançons tranquiles i suaus, es feien massatges els uns als altres, eren carinyosos... i després conjuntament treballaven tots els valors, es comunicaven entre ells, i compartien les altres tasques, en igualtat absoluta.

Considero que és una pràctica molt interessant per dur a terme una educació veritablement no sexista, ja que primer trenques els rols preestablerts, i després generes una nova dinàmica on tots els nens i nenes són iguals, i no es discriminen els uns als altres per raons de sexe ni de gènere.