dimarts, 22 de novembre del 2011

SESSIÓ 5 MEDI SOCIAL

A la sessió d'avui hem continuat treballant sobre el tema del temps i de l'espai, aquest cop encarant les dues vessants d'una forma conjunta. Durant la classe d'avui hem pogut construir la teoria d'una forma conjunta entre les companyes de classe, cosa que considero que és molt enriquidora. Els principals punts que hem consensuat han estat aquests:

  1. Hi ha diferents tipus de temps (històric, biològic, meteorològic...).
  2. El coneixement del temps i l'espai ha de ser abordat d'una forma heurística, és a dir, com un camí obert amb diverses respostes correctes (cal que siguin científicament rigoroses però adaptades)
  3. Cal que els infants visquin experiències que els facilitin entendre la diferència entre l'abans i l'ara, i el que porta implícit, és a dir, el concepte de canvi.
  4. El temps és relatiu: els infants han de percebre les diferències entre la durada objectiva i perceptiva.
  5. Importància d'identificar i qualificar els espais a partir dels conceptes oposats: gran-petit, aprop-lluny.
És molt important tenir clar tot això abans d'abordar el treball del temps i l'espai amb els infants. D'altra banda, cal tenir en compte que no només ho treballaran quan nosaltres ens ho proposem a l'aula, sinó que des del mateix moment que un infant surt de casa, i veu els carrers i el lloc on viu ja està fent geografia, i que des del moment en què explica què ha fet, o li expliquen que farà en un futur, ja està treballant el concepte de temps. Cal que siguem conscients, doncs, de totes les possibilitats i la funcionalitat que tenen realment aquests aprenentatges, ja que no aprofitar la quantitat de situacions de la vida real on hi entra en joc l'espai i el temps seria perdre una font amplíssima de possibilitats.

La pregunta que em formulo davant de la sessió d'avui és la següent: si un infant no sent cap interès pel coneixement de l'espai i el temps, com ho podem fer per a motivar-lo? Hi ha realment algun truc que faci que els agradi aprendre què va passar en el passat?

Això em suggereix penjar el vídeo promocional de l'ERA de Cádiz, sobre uns campaments on els infants tenen la possibilitat d'experimentar per si mateixos com era viure a la prehistòria. És molt important que els infants puguin viure en la seva pell aquest abans, comparar-lo amb l'ara i percebre el canvi, i també que els ho presentem d'una forma motivadora, com ara el vídeo, que ho presenta com una gran aventura.