dimecres, 21 de setembre del 2011

SESSIÓ 1 MEDI SOCIAL - REFLEXIÓ SOBRE LA PRESENTACIÓ


La presentació d'aquesta assignatura m'ha servit per fer-me tot un seguit d'expectatives al respecte. Això no sé si és bo o és dolent, perquè si aquestes expectatives no s'arriben a acomplir, potser em sentiré una mica decepcionada... però m'agrada que ja el primer dia una assignatura em desperti interès i em remogui alguna cosa a dins.

La veritat és que m'ha semblat molt interessant el temari i la forma com es planteja, ja que aquesta és la meva segona titulació (la primera va ser Història), i des de primer que he tingut la idea d'intentar fer alguna cosa que combinés les meves dues branques acadèmiques. Amb la presentació del professor i de l'assignatura em vaig adonar que era possible, i em va despertar un interès cap a tirar-ho el màxim d'endavant possible.

M'ha resultat també molt interessant la reflexió col·lectiva que hem tingut sobre el fet d'amagar la realitat del món on viuen als infants, ja que jo penso que no s'ha de fer, sinó que simplement se'ls ha d'explicar les coses de forma que ells les entenguin, però sense mentir-los. Aquest fet m'ha portat a tenir discussions amb companyes d'estudis (quan estava treient-me el títol de monitora de lleure), i em va tranquil·litzar veure que, en general, a classe la gent ho veu de forma semblant a com ho veig jo.

Finalment, la necessitat d'experimentació, que els infants aprenguin les coses a partir d'experiències directes, m'ha recordat a una vinyeta del Francesco Tonucci (Frato), que he decidit que sigui la que il·lustri la meva reflexió sobre aquest primer dia.


SESSIÓ 1 MEDI NATURAL

La primera sessió sempre és complicada, perquè els alumnes venim amb unes expectatives fetes sobre com serà l'assignatura, coses que sabem o hem sentit del professor/a, les nostres experiències prèvies amb aquella matèria... per això per a un/a mestre/a el primer dia és clau. És el dia en que es perceben sensacions, es generen connexions... i començar de forma dinàmica és una bona forma de trencar el gel. La reflexió sobre què crèiem més important i el fet de formalitzar-ho en uns murals ens ha permès visualitzar de quin peu podíem coixejar més com a mestres, i és que el requadre que ha quedat més buit és el de la comunicació. Per això la sessió d'avui m'ha generat aquesta pregunta: ens falta aprendre a comunicar, i aprendre a ajudar els infants a comunicar-se? Per què tenim tantes dificultats en aquest àmbit? És possible que hi hàgim de treballar bastant per compensar aquesta mancança que, segurament, arrosseguem des de la nostra pròpia etapa d'educació infantil, ho haurem d'aprofundir.
Per a il·lustrar-ho, he triat la imatge dels tres micos que un no hi veu, un no hi sent i un no parla, per tal de simbolitzar aquesta incapacitat que arrosseguem de comunicar els nostres aprenentatges de forma adequada, però també per fer entendre que en realitat, qui s'està tapant els ulls a l'entorn, la boca a parlar i les orelles a sentir no deixem de ser nosaltres mateixos, i per tant som qui com a mestres tenim la clau per a desfer aquesta dinàmica.